Afgelopen week was het de week van WerkGeluk. Vanuit Systemisch-werken kun je daar wel iets mee. Via bepaalde werkvormen wordt de onderstroom van de school zichtbaar. Hierdoor kan de energie en het werkplezier weer stromen. Dit is merkbaar en voelbaar in alle lagen.
Na de zoveelste studiedag over de cultuur, feedback geven en communicatie lijkt het of er nauwelijks iets verandert. Je piekert, overdenkt en je loopt al een tijdje rond met allerlei vragen. Alles lijkt goed geregeld en toch stroomt het niet in je school. Je blijft maar ploeteren met allerlei zaken. Je bijt je stuk op lastige dossiers, samenwerking met collega’s en in sommige groepen blijft de onrust de kop opsteken. Je loopt door je school met een ongemakkelijk gevoel. Waarom zou je op deze weg doorgaan?
Als je altijd blijft doen wat je deed, verandert er niets. Het kan ook anders!
Durf eens met een systemische blik te kijken naar wat er in en rondom de school speelt. Met een OnderwijsOpstelling kun je kijken we naar de onderliggende dynamiek. Dynamieken en wat er speelt in de onderstroom zichtbaar maken. Daardoor begrijp je veel beter wat er aan de hand is. Vaak is het iets heel anders, dan jij in je hoofd had. Het beeld dat je had, stel je bij. Mensen kun je niet veranderen, maar jouw kijk op de situatie wel. Dat is meestal het begin van een nieuwe beweging. Het vastomlijnde beeld komt los en nieuwe perspectieven zorgen ervoor dat er nieuwe wegen ingeslagen worden en andere naar de achtergrond verdwijnen.
Ben je bestuurder of directeur en wil je ook positieve voortgang in jouw school? Voor meer informatie kun je je aanmelden voor een oriënterend gesprek.
Samen werken aan de beste versie van je school!
Reactie plaatsen
Reacties